BALET 100 V SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA

»V plesu je nekaj religioznega, nekaj, kar te zveže z vsem kozmosom.« 

Pino Mlakar

Slovensko narodno gledališče Opera in balet Ljubljana je stoletnico zasnove poklicnega ljubljanskega baletnega ansambla v letu 1918 obeležilo s postavitvijo baletnega triptiha, sestavljenega iz večera koreografov, ki so umetniško obogatili slovensko baletno umetnost v preteklosti. Premiera je bila 12. aprila 2018, najavili pa so jo kot prvo v naboru različnih tematskih in vsebinskih obeleževanj tega pomembnega trenutka za slovenski kulturni prostor. 

S predstavo želi ljubljanski balet občinstvu ponuditi zgodbo, ki rekonstrukcijo bere na nov, neobremenjen način. Obnovitev treh plesnih stvaritev je hkrati odprla možnosti za plesno študijo nekdanjega konteksta, skupne plesne dediščine in njenega vpliva na današnjo baletno umetnost.

Žal je pomembnost premiere tega baletnega večera meseca aprila zasenčil spodrsljaj tedanjega vodstva, ki je s Festivalom Ljubljana podpisalo dogovor o uvrstitvi predstave v sklop 33. slovenskih glasbenih dnevov in je zato izpadla bolj kot produkcija Festivala Ljubljana kot pa osrednja predstava v obeleževanju 100 letnice ljubljanskega baleta. Da bi bil spodrsljaj še večji, je kot uvodni govornik nastopil Darko Brlek, direktor Festivala, ki namena baletne predstave skorajda ni omenil ampak je ves čas poudarjal pomembnost inštitucije, ki jo vodi, ob tem pa je Festival Ljubljana za svoje goste zasedel vse najboljše sedeže v dvorani, baletni umetniki, ki so nekoč krojili zgodovino ljubljanskega baleta pa so bili odrinjeni na stran. 

Morda je prav to vplivalo na odločitev novega vodstva SNG Opera in balet Ljubljana, da v mesecu septembru še enkrat uprizori večer Balet 100 in ga posveti obeleževanju 100 letnice zasnove prvega poklicnega baletnega ansambla v Sloveniji in s tem 100 letnice slovenskega baleta.

Scenograf Atej Tutta

Kostumograf Leo Kulaš

Oblikovalec svetlobe Andrej Hajdinjak

Lok, plesna suita

Pia (1910–2000) in Pino (1907–2006) Mlakar sta umetniški par evropskega slovesa, plesalca, koreografa in baletna pedagoga, ki sta slovenskemu baletu vtisnila neizbrisen pečat. Njun ikonični plesni duet Lok (1940) je stvaritev, ki so jo poimenovali »brezčasje nad prizori časa«. Vse v tej najnežnejši stvaritvi Pie in Pina Mlakarja je docela prepojeno s čarom silno tankočutne intimnosti.

  • Zasnova, scenarij in izvirna koreografija Pia in Pino Mlakar
  • Obnova koreografske postavitve Olga Andreeva, Dušanka Berce Mlakar in Tomo Mlakar
  • Duet Giorgia Vailati in Kenta Yamamoto / Marin Ino in Filippo Jorio

Žica, balet v treh slikah

Vlasto Dedović (1934–2013) se je slovenskemu baletu zapisal že s prihodom v Ljubljano, kjer je razen nekaj let, ki jih je preživel na Švedskem, živel, poustvarjal in ustvarjal podobo slovenske baletne umetnosti. Prijateljeval je s številnimi ustvarjalci iz drugih umetniških zvrsti, to ga je bogatilo in utrjevalo v prepričanju, da je prav dialog med umetniki dobro vodilo za doseganje ustvarjalnih ciljev. Njegov prvenec Žica (1976) je rezultat sodelovanja s skladateljem Janezom Gregorcem (1934–2012) in likovnim umetnikom Jožetom Spacalom (1939).

  • Zasnova Smiljan Rozman
  • Koreograf Vlasto Dedović
  • Glasba Janez Gregorc
  • Obnova koreografske postavitve Mateja Rebolj
  • Asistent predstave Stefan Capraroiu
  • Duet Tjaša Kmetec in Lukas Zuschlag / Marin Ino
  • Tujec Petar Đorčevski / Kenta Yamamoto
  • Glasnik Owen Lane / Hugo Mbeng
  • Kontrast (dva moška) Yujin Muraishi, Yuki Seki / Filip Viljušić, Filippo Jorio
  • Kontrast (ženska in moški) Urša Vidmar in Filip Viljušić / Mateja Železnik in Owen Lane
  • Plesalci Mateja Železnik, Barbara Marič, Sorina Dimache, Mariša Nač, Lara Flegar, Urša Vidmar, Nina Ogrinc, Eva Gašparič, Tasja Šarler, Gabriela Stoyanova Chaucheva, Filip Viljušić, Filippo Jorio, Yujin Muraishi, Yuki Seki, Lorenzo Silingardi, Alexandru Barbu

Pastoralna simfonija

Koreograf Milko Šparemblek (1928) je tretji baletni svetovljan v vrsti baletnih umetnikov, katerih dela so v Baletu SNG Opera in balet Ljubljana ponovno oživili. Pastoralno simfonijo na istoimensko skladbo 

Ludwiga van Beethovna (1770–1827) je za naš ansambel postavil leta 1986. Njegova prisotnost, navkljub častitljivim letom, pomeni tudi dragoceno srečanje s še živečimi umetniki slovenskega in evropskega baleta.

  • Glasba Ludwig van Beethoven
  • Izvirna koreografija in obnova koreografske postavitve Milko Šparemblek
  • Asistentka koreografa Spomenka Šparemblek
  • Asistent predstave Viktor Isajčev
  • Solo plesalci Nina Noč in Owen Lane / Marin Ino; Elli Purkunen in Filippo Jorio / Mateja Železnik in Yujin Muraishi; Marin Ino in Hugo Mbeng / Chie Kato 
  • Solo zbor Tasja Šarler in Filip Viljušić / Mariša Nač; Metka Beguš in Yujin Muraishi / Gabriela Stoyanova Chaucheva in Yuki Seki; Chie Kato in Lorenzo Silingardi / Elli Purkunen
  • Ostali plesalci Mariša Nač, Lara Flegar, Sorina Dimache, Eva GašparičGaj Rudolf, Yuki Seki, Matteo Moretto, Iulian Ermalai